tisdag 29 oktober 2013

En liten summering av terassbygge

Nu är altanen nästan klar, äntligen! Jag har hållt på ända sedan jag blev pappaledig för 2.5 månader sedan. Det blir en timme här och en timme där, och då tar det gärna någon månad. Nåväl, förra veckan kom svärmor och hälsade på så då vart det lite fart på bygget!

Edit: Nu har jag räknat kvitton. Kostnaden totalt ganska exakt 10 000 nok, varav 2000 på staketen (min andel av dom alltså) och 8000 på trädäcket. 

Edit 2: Tidsåtgång är svårare att bedömma, jag har ingen logg att falla tillbaka på. På staketen kanske 1 vecka inkluderat grävning, plintgjutning, och själva arbetet med trä då. På själva altangolvet gissar jag en lite mer än en vecka på grävning och markarbeten (vi snackar handgrävning och till stor del manuell bortforsling av uppåt 40 cm jord med en jävla massa stora stenar, på en rätt stor yta ca 36 m2!). Uppsättning av bärlinor, balkskor, reglar, kortlingar osv ca 3 dagar. Uppkapning och montering av trall ca 3 arbetsdagar (jag och Fredrik körde väl 9 timmar tillsammans och jag några till). 


September någon gång: Nya staket klara mot grannhusen. Det gråmålade staketet mot gångvägen byggde jag för nåt år sedan. Notera att gamla gräsmattan och diverse bråte ligger kvar.

Har börjat gräva ur. Det blir väldigt mycket massor som ska flyttas undan... Här ser man också andra sidan av staketet.

 Det ser måhända lite knasigt ut men den nya staketsnutten till vänster följer huset medan det gråmålade staketet följer vägen...

Och här slängde jag runt 60 skottkärror med jord och gräsmatta. Och det var innan jag kom på att jag ska gräva mig ner änu en bit!

Såhär blev då lösningen till slut: Bärlinor fast förankrade i huset och muren längst ut, bärlina på trädgårdsplattor i mitten. Sedan reglar på det, såklart.

Trall inköpt, satsar på rejäla 28x120.

 Morbror Fredrik har dykt upp för att hjälpa till med det sista steget, läggning av trall.

Första maten som intas på den nya trallen (som vi där kommit halvvägs med).
  
Det mesta klart! Alfred jobbar vidare, jag och Anna drar på fest.

Har ingen vettig bild på slutresultatet, så här kommer en med telefonen taget inifrån. Kvar att göra, men något sparas kanske till nästa år:
1) Skruva klart trallen, skruven tog slut i helgen så det sitter bara en skruv på många ställen
2) Bygga en trapp upp till altandörren som numera sitter ca 50 cm högre än trädäcket
3) Kansten och nya plantor i rabatten till höger
4) Måla den nya grunden som dykt upp när golvet sänktes. Ska bli vit och fin den också är det tänkt

Inga kommentarer: