tisdag 4 oktober 2016

Garageflytt

Då har jag äntligen lyckats flytta Olav's garage från hans tomt och upp till Fjätvallen - med hjälp av Lasse och även ett gäng hyggliga vänner i Tranby för pålastning. Nu jäklar ska det lagras snöskotrar och byggas bastu vid stugan.

Fredag kväll: Garagväggarna lastade på hyrt jättesläp. Ekipaget gick fint på vägen, men pga rädsla att bli stoppade av farbror polisen fegade vi och tog småvägar så det tog hela natten att ta sig upp till Fjätvallen.

Jobb 1: Smälla dit dom sista golvreglarna. Lasse är igång med det jobbet.

Sedan fick vi låna den hyggliga lappens frontlastare. Tur man har med 1 stk proffsig svensk som kan köra alla tänkbara fordon.

Avlastning av väggar. Farsan har väl jobbat en miljon timmar vid mitt stugbygge vid det här laget och han och mor ställde upp med fin hjälp som vanligt.

Vacker söndagmorgon vid storfjätån.

Olavs gamla garage var uppmurat en bit i ena hörnet, så här håller vi på att regla på väggen med 65 cm extra höjd.

Såhär fin blev den upprest. Behövs alltså lite extra panelning här. Väggen till vänster har också detta behov men det bygger jag ovanpå istället vid senare tillfälle.

Här har Lars lyft på den näst sista väggen med hål för boddörr och garageport som står upplagrade och får monteras senare.

Status när vi åkte hem: Golvbjälklag helklart, väggar klara, några takreglar ditlagda för ökad stabilitet. Framtid: Upp och göra klart taket med resterande reglar, I balkar och takplåt. Sedan panela väggar, lägga golv och montera garageport och boddörr. Sedan är det bara att köra in skotrarna. Ska vi gissa på 2 helgers jobb? Hm, då blir det väl 4 med tanke på min typiska optimism.

På väg mot Sörvattnet; jag, frontlastaren och ett gäng renar. Lasse åkte bakom med bilen och kollade så jag inte körde i diket.

Äsh, vi tar ett part till på när jag kör traktor. Eftersom det är så fränt.



Stort tack Lasse!

1 kommentar:

Lars sa...

Ballaste helgen på länge! Jag tror du borde börja sälja paketresor till fjätvallen med traktorkörning, spikning och bastu, oslagbart koncept!